Definitii

Prin Responsabilitate Sociala Corporativa intelegem comportamentul etic al unei intreprinderi in relatie cu societatea. In mod special, aceasta inseamna activitati responsabile ale conducerii intreprinderii respective in relatiile cu alte grupuri relevante (stakeholders).

Datorita caracterului multilateral al conceptului, nu exista o definitie unanim acceptata, cu toate ca se foloseste pe scara larga in dialogul public international.

Diferite institutii au realizat propriile lor definitii. Diferentierea definitiilor se coreleaza cu filosofia diferita, cu gradul diferit de dezvoltare al fiecarei tari, cu prioritatile diferite care exista in diferite regiuni.

Prezentam cateva dintre acestea care dupa parerea noastra reflecta varietatea abordarilor.

“Responsabilitatea Sociala Corporativa reprezinta angajamentul voluntar al intreprinderilor de a integra in practicile antreprenoriale activitati sociale si de mediu care nu sunt prevazute in legislatie si se refera la tot ceea ce in mod direct sau indirect influenteaza activitatile lor. ”

(Reteaua Elena pentru Responsabilitatea Sociala Corporativa) )

“Responsabilitatea Sociala Corporativa este conceptul prin care intreprinderile includ in mod voluntar preocupari sociale si de mediu in activitatile lor de afaceri si in contactele cu alte parti interesate” (Comitetul European, Cartea Verde, 2001)

“Responsabilitatea Sociala Corporativa este angajamentul permanent al intreprinderilor pentru un comportament etic, care contributie la dezvoltarea economica prin imbunatatirea concomitenta a calitatii vietii atat pentru resursele umane cat si pentru societatile locale si pentru societate in general”. (WBCSD Stakeholder Dialogue on CSR, The Netherlands, 1998)

“ Ideea Responsabilitatii Sociale Corporative are legatura cu modul in care o intreprindere aplica conceptul de dezvoltare durabila, care se sprijina pe trei piloni: economic, social si de mediu. Responsabilitatea Sociala Corporativa declara ca o firma este preocupata nu doar de eficienta si dezvoltarea sa ci si de impactul social si de mediu al activitatilor sale. Trebuie de asemenea sa se acorde o atentie deosebita in exprimarea preocuparii partilor interesate: angajati, actionari, clienti, furnizori si a societatii in general”

(Novethic)

“Responsabilitatea Sociala Corporativa este angajamentul conducerii unei intreprinderi pentru valorile reale si recunoasterea diferentelor locale si culturale in implementarea politicilor pe plan global. Reprezinta adoptarea de catre conducerea intreprinderii a Conventiei ONU pentru Drepturile Omului si drepturile in munca a Biroului International al Muncii. (Οlanda)

Cu toate ca exista definitii diferite, exista trei puncte pentru care exista

acord.

Unul este caracterul voluntar al Responsabilitatii Sociale Corporative. Sunt toate actiunile ce depasesc cerintele legislative.

Al doilea este relatia stransa cu conceptul de dezvoltare durabila.

Al treilea este alegerea strategica a intreprinderii si nu doar o optiune secundara ocazionala.

Ce este si ce nu este Responsabilitatea Sociala Corporativa

Ce este

  • Investitie in credibilitate si incredere

  • Transparenta si dialog dialectic continuu

  • Imbinarea valorilor si a strategiilor antreprenoriale

  • Concentrare pe tot ceea ce creaza valoare adaugata si perspectiva pe termen lung

Ce nu este

  • Aplicarea legislatiei

  • Filantropie

  • Sponsorizari comerciale

  • Relatii publice

Standarde

  1. Dezvoltarea Sistemului Partenerial RSC

Multe intreprinderi aleg dezvoltarea si implementarea unui sistem RSC in administratia sa. Prin „sistem” se intelege totalul factorilor ce participa si influenteaza obiectul sistemului, care consta in aplicarea eficienta a actiunilor RSC . Astfel, dezvoltarea unui „sistem RSC ” inseamna configurarea unui

„manual” , a unor „proceduri” si in continuare a unor „instructiuni” in scopul abordarii sistematizate a actiunilor RSC si pentru adoptarea practicilor corespunzatoare. Avantajul acestei abordari consta in flexibilitatea actiunilor implementate.

  1. Standardul SA 8000

Misiunea organizatiei Social Accountability International (SAI) este de a promova drepturile omului catre angajati, in special prin intermediul standardului international SA 8000. Fundamentat pe standardul International Labor Organization (ILO) si pe Conventia Organizatiiei Natiunilor Unite pentru drepturile omului (U . N . Human Rights Conventions), este larg acceptat ca fiind cel mai durabil si mai acceptat sistem etic de gestionare a mediului de munca (www.sa-intl.org/).

Standardul SA 8000 poate sa alimenteze pe deplin cu directive si aplicatii ale „Sistemului de Gestionare a RSC ” , constituind un instrument de comunicare foarte puternic, ce contribuie la imbunatatirea prestigiului, la cresterea credibilitatii si crearea avantajelor comptetitive pentru intreprindere.

  1. Standardele Α A 1000

AccountAbility (www.accountability21.net/) este o organizatie non-profit, cu sediul in Anglia (1995), care are ca scop promovarea actiunilor pentru responsabilitate si practicile antreprenoriale responsabile. Seria de standarde ΑΑ1000 este un set inovativ de standarde si instructiuni, care se sprijina pe practici aplicabile si care asigura fundamentul de imbunatatire a dezvoltarii durabile. Principiul de baza este dreptul „partilor interesate” (stakeholders) de a se face auzite si responsabilitatea organizatiilor de a raspunde. Exista in prezent trei standarde in vigoare si doua in dezvoltare:

  • ΑΑ 1000:1999

  • AA1000AS:2003

  • AA1000SES:2005

4

  • AA1000 Obiective si Principii

  • AA1000 Cadrul de integrare

Primul standard va fi abrogat dupa publicarea ultimelor doua.

  1. Standardul Ι S Ο 26000

Ι. S. Ο. a decis, in 2004, dezvoltarea unui standard acceptat pe plan global, adecvat oricarui organism, intr-un limbaj simplu de inteles de persoane ne-specializate, care sa dea indicatii directoare pentru RSC . Acest standard a fost denumit ISO 26000, se estimeaza ca va fi editat la inceputul anului 2009 ( la inceputul anului 2006 se va edita CD 1 iar la sfarsitul lui 2007 – DIS).

Standardul nu va fi certificat dar va oferi indrumari practice referitoare la

functia responsabilitatii sociale, va stabili si va implica partenerii sociali, va

imbunatati credibilitatea celor care adera, cu referire paralela la imbunatatire

si rezultate.

(www.iso.org/ sr).

Partile interesate

Responsabilitatea Sociala Corporativa ne intereseaza pe toti deoarece reflecta principiile de baza ale societatii in care am dori sa traim.

Intereseaza intreprinderile mari sau mici, care prin intermediul „actiunii” responsabile pot sa imbunatateasca eficienta lor economica, sociala si de mediu pe termen lung si pe termen scurt.

Intereseaza angajatii , pentru ca asigura un mediu de munca creativ si plin de satisfactii.

Intereseaza consumatorii, care sunt interesati din ce in ce mai mult de „acreditarile” sociale ale produselor si serviciilor pe care le cumpara. Intereseaza furnizorii unei intreprinderi, in special pe cei care sunt inclusi intr-un lant de aprovizionare.

Intereseaza organizatiile guvernamentale, care trebuie sa medieze cu intreprinderile pentru crearea de parteneriate cu scop social.

Intereseaza societatile locale, care doresc sa se stie ca co-exista cu intreprinderile si impartasesc aceleasi valori si preocupari.

Intereseaza actionarii si investitorii, care doresc sa asigure investitiile lor la nivel mediu- pe termen lung.

Intereseaza toti oamenii si generatiile viitoare, care au dreptul de a trai intr-un mediu durabil.

Importanta RSC pentru IMM-uri Dezvoltarea Caracteristicilor de baza

Importanta pe care o are RSC pentru intreprinderi este dubla:

Se refera a) atat la functionarea de la sine/ autonoma si contributia la mediul fizic si social in care activeaza si b) relatia lor cu intreprinderile mai mari, pentru care constituie parte a lantului de aprovizionare, in calitate de proprietar, subcontractant sau colaborator de orice forma.

In prima situatie, IMM-urile sunt chemate sa aduca contributii pentru societate si pentru mediului intr-un mod diferit fata de concurentii sai, prin prezentarea clara a obiectivelor stabilite, pentru a convinge lumea ca este mai bogata cu ele decat fara ele. O firma care stie motivul existentei sale poate avea perspective pe termen lung, poate sa identifice pericolele si sa profite de oportunitati.

In cel de-al doilea caz , IMM-urile sunt chemate de catre marile intreprinderi-clienti sa preia initiative RSC pentru a asigura colaborarea continua existenta sau sa se implice in noi proiecte. Preluarea unor astfel de initiative le permite sa valorifice asemenea avantaje, oferite de RSC, atat la nivelul competitivitatii lor cat si la nivelul prevederii si raspunsului in timp util la anumite cerinte institutionale ce pot fi impuse pe viitor.

IMM-urile reprezinta o gama imensa de industrii si ramuri, furnizori

producatori si furnizori de servicii. In plus sunt mai vizibile fata de marile intreprinderi in relatia lor cu mediul local, national si politic in care isi desfasoara activitatea. Datorita dimensiunii lor, au contacte personale cu celelalte intreprinderi mari din comunitatea lor si un sens diferit a responsabilitatii pe care o detine.

Prin urmare este important sa inteleaga atat diferentierea provocarilor cu care se confrunta cat si modul diferit de abordare a eventualelor solutii.

Trebuie deci sa inteleaga ca datorita dimensiunii lor, IMM-urile se confrunta cu mai multe limitari fata de marile intreprinderi, cum ar fi de exemplu limitarea in ceea ce priveste resursele economice si umane. Principalul efort al unui IMM este de a supravietui pe piata. In consecinta, abordarea RSC trebuie sa fie elastica si adaptata la conditiile speciale si nevoile sale.

Cum pot IMM-urile sa integreze RSC in activitatile lor zilnice

Pentru ca IMM-urile sa-si schimbe modul in care activeaza si tranzactioneaza in prezent si pentru a include in practicile lor responsabilitatea in afaceri este necesar sa dezvolte o serie de caracteristici fundamentale care se refera la intelegerea societatii, sa conteste ideea “business as usual” in dezvoltarea relatiilor cu grupurile relevante si sa dezvolte programe si strategii RSC de perspectiva.

1. Intelegerea societatii

La acest nivel, intreprinderea trebuie sa cunoasca mediul larg in care isi desfasoara activitatea si influentele pe care le au aceste activitati in mediul natural si in societate. Recunoaste, deci, ca este un factor important al societatii si solicita un impact cat se poate de pozitiv al actiunilor sale.

  1. Construirea colaborarilor interne si externe si crearea retelelor strategice si parteneriate

In acest caz, intreprinderea construieste capacitatea altora de a gestiona in mod eficient RSC . Furnizorii inteleg abordarea pe care o are fata de mediu iar angajatii sai pun in aplicare preocuparile sociale si de mediu in realizarea sarcinilor lor zilnice.

3. Contestarea modului traditional de lucru

Intreprinderea trebuie sa fie deschisa la ideile novatoare, sa provoace si pe altii sa adopte noi modalitati de gandire si sa conteste modurile traditionale de desfasurare a activitatii.

Trebuie sa se reexamineze continuu rolul si functiile intreprinderii in relatie cu un viitor durabil si sa caute actiuni care sa imbunatateasca calitatea vietii oamenilor si a mediului. In acest efort pot fi alese si institutii externe care au aceleasi preocupari pentru viitor.

4. Relatii cu partile interesate

Intreprinderea trebuie sa stabileasca care sunt partile interesate (grupurile relevante) ale sale, sa stabileasca relatii cu acestea, sa participe la consultari si sa echilibreze cerintele.

Partile interesate sunt toti cei care sunt influentati sau pot influenta o afacere. Trebuie sa fie intelese oportunitatile si pericolele, sa existe colaborare prin cooperare si sa se tina cont de opiniile lor.

5. Strategia

Intreprinderea trebuie sa aiba o abordare strategica cu privire la mediul de afaceri. Trebuie sa se asigure ca preocuparile sociale si de mediu sunt incluse in strategia generala de operare. Directivele trebuie sa fie trasate de catre conducere si sa includa toti angajatii.

6. Acceptarea diversitatii

Intreprinderea trebuie sa respecte diversitatea oamenilor si sa adapteze

abordarile sale in diferite situatii.

Trebuie sa recunoasca ca oamenii sunt diferiti intre ei, sa fie valorificata aceasta diversitate si sa o ilustreze prin practici de angajare diferite si transparente.

Abordarea operationala

Cum percep intreprinderile RSC

In urma unui studiu care s-a realizat recent la nivel international, a rezultat ca intreprinderile inteleg in mod diferit Responsabilitatea Sociala Corporativa. Scara de intelegere este mare si poate fi impartita la urmatoarele nivele:

  1. Pe primul nivel sunt incluse intreprinderile care considera ca responsabilitatea sociala consta in furnizarea de munca catre personalul pe care il detine si in crearea de noi locuri de munca. Pentru acestea comportamentul etic inseamna respectarea legislatiei. Bineintele, in acest caz nu putem spune ca datorita faptului ca aceste intreprinderi respecta legea sunt si responsabile social.

  1. La un nivel un pic mai ridicat, RSC este echivalenta cu caritatea. La acest nivel intreprinderile creaza de obicei o fundatie prin care promoveaza de donatiile lor.

  1. La nivelul “criteriilor negative” avem intreprinderi care spun ca „nu produc daune”. Nu polueaza mediul, nu consuma resurse non-regenerabile, nu fabrica produse nocive.

  1. Nivelul urmator, cunoscut ca „actiuni pozitive”, pentru unele intreprinderi inseamna preocupari pozitive pe teme sociale si de mediu, ca parte a dinamicii sale interne. De exemplu, introduc in strategiile lor unele sisteme de gestionare a mediului sau angajeaza persoane din grupurile defavorizate.

  1. Al cincilea este nivelul “influentei globale”. In acast caz intreprinderile accepta ca au influente si responsabilitati ce depasesc spatiul in care activeaza. Aici sunt incluse si intreprinderile care realizeaza controale sociale in lantul lor global.

  1. In cele din urma, avem nivelul „ integrarea misiunii si a responsabilitatii”

Este vorba de intreprinderi inovative care au creat colaborari cu ONG-uri sau alte institutii sociale in Olanda, Belgia, Canada etc. in scopul special de

fabricare a unor produse/ servicii care iau in considerare, in toate etapele principiile RSC.

Cum implementeaza intreprinderile RSC

Reflectand perceptiile diferite exprimate mai sus, firmele implementeaza actiunile RSC in moduri foarte diferite. Vom realiza si aici o ierarhizare.

  1. Primul nivel este acela pe care multe intreprinderi nu-l depasesc. Pur si simplu redacteaza un cod etic sau un ghid de comportament corect in care prezinta o serie de intentii si indemnuri cu privire la societate si la mediu.

  1. Pe nivelul urmator se gasesc intreprinderi care sunt dornice sa inceapa un program care corespunde cerintelor RSC. De exemplu, adaptarea unui sistem de management al mediului sau discutia cu un furnizor referitor la conditiile de munca ale personalului, in special daca activeaza intr-o tara din lumea a treia. La acest nivel companiile au fost active dar actioneaza independent si fara sa colaboreze cu alte institutii. Este afacerea care isi stabileste singura obiectivele, preia realizarea unor activitati, desfasoara controale. Actiunile pot fi adiacente sau legate direct de activitatile sale de baza.

  1. La acest nivel avem companiile care decid sa aplice un sistem de evaluare al actiunilor RSC. Acest instrument de diagnoza poate sa fie unic sau unul din standardele recunoscute. Ca exemplu este EMAS si ISO 14001 pentru mediu sau SA 8000 pentru resursele umane. Cand se utilizeaza un standard de diagnoza extern, evaluarea se poate face fie intern fie de catre un consilier extern.

  1. Nivelul patru este acela in care RSC se include in cadrul unui sistem de management specializat. Aceasta abordare se referea in special la teme de protectia mediului si mai putin la teme sociale. Cand exista de exemplu un sistem de management al mediului aceasta inseamna ca atunci cand se iau

anumite decizii in cadrul firmei respective se va tine cont si de implicatiile pe care acestea le vor avea asupra mediului.

  1. In sfarsit, la nivelul acesta avem firmele care nu se multumesc doar cu aplicarea unui standard sau a unui sistem specializat de management a mediului. Procedeaza la dialog cu grupurile relevante referitor la obiectivele programelor RCS, la etapele de aplicare, la calitatea controlului, la posibilitatile de comunicare a rezultatelor pe scara larga etc. si realizeaza actiuni de pe urma carora vor avea beneficii cele doua parti (firma si partile interesate).

Modalitati de promovare a actiunilor

Modalitatile prin care fiecare firma isi promoveaza pozitia pe care o are fata de responsabilitatea sociala si actiunile pe care le realizeaza difera in functie de sectorul in care activeaza, tipul activitatilor etc.

Redam mai jos, spre exemplificare, cateva dintre aceste modalitati:

  • Raport social

  • Raport tematic

  • Cod deontologic

  • Informare pe Internet

  • Consultare cu diferite parti interesate (stakeholder forum)

  • Comunicare interna

  • Standarde si etichetele produselor

  • Premii si Evenimente

  • Activitati de marketing asociate cu scopuri sociale

  • Comunicate de presa prin Internet

Raport social

Termenul de „raport social” se refera la rapoarte publicate prin care firmele prezinta un punct de vedere general cu privire la scara larga de

responsabilitatile pe care le adopta fata de toti cei care, in mod direct sau indirect sunt influentati de actiunile lor. Desi un astfel de raport se publica in mod voluntar si intreprinderile utilizeaza diferite modele, ghiduri si metode de raportare, un raport social al trebui sa contina cateva elemente de baza cum ar fi:

  • Declaratia de principii (misiune, valori, principii)

  • Practici si procese

  • Eficienta organizatiei

Raport tematic

Pentru a acoperi nevoile speciale d einformare a anumitor grupe de institutii sau pentru a accentua angajamentul lor fata de un anumit subiect, intreprinderile adopta diferite tipuri de rapoarte, altele in afara rapoartelor sociale.

„Rapoartele tematice” sunt publicatii care fac referire la tematici cum ar fi mediul, igiena si securitatea etc. De asemenea include publicatii speciale care au ca scop clarificarea pozitiei intreprinderii fata de anumite teme cum ar fi diversitatea, mita si coruptia, drepturile omului etc.

Codul Deoontologic

Codul Deontologic include acele documente ale intreprinderii care au ca scop instituirea unor reguli interne, voluntare, ce stabilesc tipului de principii/ valori pe care trebuie sa le adopte in relatiile sale cu persoanele interesate direct sau indirect de activitatile sale.

Informare pe Internet

Site-ul este un instrument care este utilizat din ce in ce mai mult de catre intreprinderi pentru comunicare pe teme ale RSC. De obicei au o sectiune speciala pe site in care sunt prezentate politicile de mediu si pe teme sociale. Poate sa contina rapoarte si publicatii dar si noi date de informare.

Consultarea cu grupurile relevante

Procesul de implicare a grupurilor relevante (parti interesate) direct sau indirect in activitatile intreprinderii (stakeholders) este o preocuparea crescanda: procesul de intelegere a opiniilotr institutiilor implicate va ajuta organizatia sa:

  • Construiasca relatii de incredere

  • Prevada si sa gestioneze opiniile diferite

  • Construiasca un consens intre opiniile diferite

Exista o varietate de metode de implicare a intreprinderilor cu diferite institutii. Aceste metode pot sa aiba legatura cu o singura actiune pe o anumita tema sau cu consultari mai structurate, pe teme mai largi si pe o perioada mai mare. In cazul consultarilor, acestea se pot face prin echipe d elucru, intalniri publice, interviuri, chestionare etc.

Comunicarea interna

In aceasta categorie sunt incluse o serie larga de instrumente utilizate de catre intreprinderi pentru a comunica catre mediul lor intern pe teme referitoare la RSC. Sunt foarte diferite d ela o intreprindere la alta dat cele mai comune sunt: intranet, ziare si reviste, intalniri cu angajatii.

Standarde si etichetele produselor

Companiile folosesc diferite tipuri de standarde pentru a face publica RSC. Aceasta categorie se refera fie la seria larga de standarde cunoscute (ISO 9000, ISO 14000, SA 8000, EMAS) fie la sisteme si proceduri adoptate de catre companii pentru cresterea si asigurarea reusitelor la un nivel de

eficienta recunoscut, pe teme refritoare la igiena si securitate, calitatea produselor si serviciilor etc.

Actiuni de marketing corelate cu scopuri sociale

Prin intermediul unor initiative de marketing care sunt corelate cu scopuri speciale, intreprinderile dispun resurse economice pentru caritate sau scopuri sociale, concomitent cu reusita unor scopuri sociale. Aceste initiative pot fi folosite de catre intreprinderi ca instrumente de comunicare pentru demonstarea angajamentului si investitia lor in scopuri sociale si /sau de mediu (de ex. donarea unei anumite sume de bani in scopuri caritabile, pentru fiecare unitate de produs vanduta).

Comunicate de presa pe Internet

Aceasta categorie se refera la Comunicatele de presa care sunt postate pe site-ul companiei. Ofera punctul de vedere al unor texte scrise de jurnalisti si pe care intreprinderea doreste sa le publice pe site. Bineinteles, aceasta nu inseamna ca prin acest mod poate sa redea opinia integrala a mass-mediei.

Actualizat la:

Partajează asta:

Întreabă
Asistență
Salut, vă putem ajuta cu ceva ?
Powered by